SELAMAT MEMBACA... RAJIN-RAJIN LA TINGGAL KOMEN...

kawan2 sporting..

Google+ Followers

Saturday, 17 November 2012

dia atau dia?? ! 6


BAB 6

“Wei, kau ni memang kolotkan? Betul tak?”tanya Asyraf. Ain mengangkat kening sekali pandang dah macam Ning Baizura la pulak. 'Apahal pulak dengan mamat ni.. tiba-tiba je keluar soalan entah apa-apa?' Ain mengangkat bahu memberi isyarat dia tidak memahami soalan itu.

“Yelah,waktu cuti pun kadang-kadang kau duduk jugak dekat dapur rumah ni ye... Kau ni tak de life ke? Tak de boyfriend ke nak pergi dating? Asyik berdating dengan dapur rumah aku je...” tanya Asyraf dengan riak yang sukar ditafsirkan. Ain menggeleng. Dah memang betul dia tak ada boyfriend buat apa nak tipu pulak.. nanti berdosa...

“Oh..takde boyfriend rupanya patut la. Hurm.. aku rasa memang patut kau tak de boyfriend. Kau nak tahu kenapa?”kata-kata Asyraf mula menarik perhatian Ain. Ain mula memfokuskan pendengarannya. Wajahnya menunjukkan riak rasa ingin tahu. Yelah memang dia tidak tahu kenapa tiada orang yang berminat dengannya. Bukannya dia hodoh ataupun gila. Dia elok sahaja, sempurna tidak ada yang tak kena.

“Sebabnya.... muka... kau... macam... IKAN! Hahaha.. yelah kalau dah hari-hari menyemak dekat dapur rumah aku menyiang ikan-ikan yang ada memang la muka kau pun terikut sama.. Sekarang baik kau tengok dekat cermin sebijik macam ikan.. hahaha”Asyraf ketawa sepenuh hati. Mana taknya wajah Ain yang tertanya-tanya tu kelakar sungguh. Tapi comel jugak.. Ain yang sudah marah tahap dewa ni mengejar Asyraf dengan ikan keli di tangannya. Asyraf apalagi berlari satu dapur la kena kejar dengan ikan itu. Bukan apa gelilah berlendir je kerja ikan keli ni. Lelaki... kalau dah siap masak tak kira lendir ke tak lendir.. tahu makan je..

Sejak peristiwa Asyraf menghantar Ain pulang hubungan mereka mula baik. Mereka sudah rapat bagaikan rakan karib pula. Namun kata-kata kasar dan gurauan kasar Asyraf kadang-kala singgah juga di telinga Ain. Cuma sudah tiada lagi tengkingan mahupun jerkahan untuk Ain. Ain senang dengan perubahan Asyraf itu. Namun semakin Asyraf dekat dengannya semakin dia keliru dengan perasaan dirinya. Apabila bersama dengan Asyraf entah kenapa wujud satu perasaan aneh yang belum pernah dia rasa. Dia sendiri tidak mengerti dengan perasaannya itu.

“Asyraf...oh Asyraf mana kamu ni. Asyraf mama... ya Allah apa yang korang buat ni..?”tanya Datin Syahira dengan mata yang terbeliak. Mana taknya kini Asyraf pula mengejar Ain menggunakan cacing. Ain memang pantang benda-benda tak berkaki ni dia rasa geli dan gerun. Muka Ain yang kemerahan menahan geram dah penat berlari itu mula berubah normal. Ain menghadiahkan senyuman yang termanis kepada Datin Syahira.

“Asyraf tak baik buat Ain macam tu...”kata Datin Syahira geram. Ain menjelir lidah kepada Asyraf puas hati dibela ibu Asyraf sendiri. Asyraf mula membuat masam kelatnya.

“Bukan Asyarf yang mulakan Ain yang mulakan. Dia kejar Asyraf dengan ikan keli ma.. dah la Asyraf tak suka pegang ikan tu berlendir..”adu Asyraf bagaikan anak kecil. Datin Syahira tersenyum sambil mengeleng-geleng perlahan kepalanya. Sejak Ain datang Asyraf mula berubah tidak lagi penyendiri. Malah berubah menjadi anak manjanya kembali. Tapi kadang-kadang Asyraf terlalu manja..

“Aik... geli? Bila makan tak ingat geli pulak. Bukan ikan tu ikan kegemaran Asyraf ke?”tanya Datin Syahira. Asyraf terasa disindir. Memang niat Datin Syahira mahu menyindirnya. Tiba-tiba Airil muncul dengan baju kemeja biru laut berbelang-belang putih.' Nampak smart la pulak budak ni..' bisik hati Ain. 'Aik sejak bila pulak aku suka puji dia ni... eii.. geli pulak aku..' Ain buat-buat gaya nak termuntah.

“Mama,jom kita bertolak sekarang.”kata Airil tanpa mengangkat wajah dia. Datin Syahira menepuk dahi, dia betul-betul terlupa kenapa dia mencariAsyraf kerana asyik menyekolahkan anaknya itu.

“Ya Allah, ni sebenarnya mama nak tanya Asyraf nak ikut tak mama pergi shopping?”tanya Datin Syahira penuh berharap. Sudah lama dia tidak meluangkan masa dengan anak-anaknya. Asyraf memandang muka mamanya dan Ain bersilih ganti. Tiba-tiba Asyraf buat muka comel tak hingat.

“Nak... tapi kita bawak Ain sekali boleh tak mama? Kesian dia hari minggu pun kerja tak pergi mana-mana?”pertanyaan Asyraf itu mengundang senyuman diwajah Datin Syahira tetapi dia turut mengundang rasa geram dihati Ain.'Hish.. mamat ni mana ada aku kata nak ikut.'

“Eh..tak payah Datin. Lagi pun saya ada banyak kerja ni..”kata Ain berharap agar Datin tak bersetuju dengan cadangan Asyraf.

“Eh.. kalau kau tak ikut aku pun tak nak ikut. Faham?”kata Asyraf sambil menarik muka. Mulutnya dimuncungkan. Ain mengeleng-geleng kepalanya perlahan. Menyampah dia tengok tapi comel jugak wajah rajuk dia tu... tanpa sedar Ain ketawa kecil. Asyraf dan Airil terpaku melihat mahluk tuhan itu. Cantik pulak bila dia ketawa dengan ikhlas.

“Ehem..ehem..”Datin Syahira berdehem apabila menyedari kedua-dua anaknya terpaku melihat Ain.

“Eh... kenapa kau ketawa. Tak de, tak de kau kena ikut jugak”kata Asyraf mahu menutup gugupnya.
Ain mula memandang Asyraf dengan pandangan tajam tak hingat.

“Haah, Ain ikut je la kitaorang shopping..”kata Datin Syahira mula fed up dengan situasi itu.

“Tapi..”Ain cuba menolak.

“Tak de tapi-tapi. Kalau Ain ikut saya doublekan gaji kamu hari ni...”kata-kata Datin Syahira mula difikirkan Ain. Yelah hujung bulan ni Adiknya cuti. Mesti dia perlukan banyak duit.

“hm.. okey la.. tunggu saya tukar baju sekejap ye Datin.”Ain pantas berlari anak menukar bajunya.


Asyraf tersenyum menang. Airil sekadar menjeling abangnya. Dia suka kalau Ain turut ikut mereka,boleh la dia mencuba nasib...

sorry pendek sgt idea tgh kering ni...

No comments:

Post a Comment

Dah baca Harap KOMEN Boleh bantu Asyu :)