Terima Kasih kerana datang membaca dan memberi pendapat anda



Followers

Saturday 29 March 2014

DYH 11

Sorry lambat up.. minggu cuti ingatkan boleh la siapkan cerita yang mana patut.. tapi tak sempat jugak... sorry.. :)

Bab 11
“Aku.. aku.. kena pergi.” Kata Leon yang cuba bangkit dari pembaringannya. Tetapi dia masih tidak cukup kuat. Mahu mengangkat badannya untuk duduk juga tidak mampu. Zruxc menggeleng kepala. Rakannya ini memang tak faham bahasa. Zruxc menekan kuat  badan Leon agar berbaring kembali. Leon yang sememangnya lemah hanya mampu menjeling Zruxc dengan pandangan yang amat tajam.

“Apa kau ingat aku takut ke bila kau dah jeling aku hah?”tanya Zruxc seraya bangun dari duduk disisi Leon. Leon terasa tersindir. Mahu sahaja dia menerkam makhluk itu!

Zruxc tertawa saat dia mendengar fikiran Leon. Memang kebudak-budakkan! Alamak, dia lupa nak block fikirannya. Mesti Leon tahu apa yang dia fikirkan tadi!

Buk! Sebiji bantal melayang dan tepat mengenai muka Zruxc. Leon tersengih sinis. Zruxc semakin kuat ketawanya. Kalau selalunya, Leon pasti sudah membelasahnya. Tetapi kali ini dia hanya mampu membaling sebiji bantal. Memang lemah betul Leon waktu ini.

Leon yang kegeraman menarik selimut. Ditutup seluruh tubuh badannya. Comel! Persis kanak-kanak yang sedang merajuk dengan ibu mereka. Zruxc hanya tersenyum.

“Kau berehatlah.” Zruxc sudah bangun mahu beredar dari bilik itu.

“Jadi kau memang tak nak beritahu di mana keberadaan Azalina?” tanya Leon dibalik selimut itu.

“Ya. Setidak-tidak sehingga kau sihat.” Kata Zruxc yang sudah menghilang dibalik pintu. Dia tahu di hati Leon pasti tersimpan rasa tidak puas hati terhadapnya kerana menyembunyikan keberadaan Azalina. Tapi apakan keadaan Leon perlu dibaikpulihkan dahulu. Hendak berdiri pun Leon tidak mampu dikala ini apakan mahu melawan Vxirius bakal pemerintah dunia kegelapan? Mereka bukan lawan yang ideal buat masa sekarang.

O_n_V

Azalina hanya mampu mendiamkan diri. Dia banyak menghabiskan masa termenung mengingati ibu, ayah serta Leon. Apa makhluk penghisap darah itu sedang mencarinya? Hurm... tidak mungkin. Makhluk penghisap darah itu mungkin lebih suka dia tidak disisinya. Diakan hanya manusia biasa yang lemah dan suka menyusahkan.

Azalina bangkit menuju ke sebuah pondok yang terhias indah khas buatnya. Kata Vxirius pepohon di sini beracun. Jadi dia dilarang untuk merasa pepohon yang mempunyai buah. Kecur juga air liurnya melihat buah-buahan yang berwarna terang yang sudah masak ranum itu. Betul ke apa yang Vxirius katakan? Entah-entah dia dengki dengan Azalina jadi dia katakan begitu.

‘Hump... dia tak kan tahu kalau aku makan sebiji dari buah-buah yang ada ni...’ desis hati Azalina yang kian menginginkan buah itu.

Kaki dijengkitkan sedikit. Tangan cuba mencapai buah yang terdekat dengannya.

“AZALINA!!!” jerit satu suara garau. Azalina yang terkejut terus terjatuh.

“Aduh!” tangannya sudah terluka. Mahu menangis Azalina melihat kedalaman lukannya itu.

“Kau degil! Aku dah beritahu jangan makan buah tu, jangan makan! Beracun buah tu! Jangan sampai aku kurung kau balik dalam  bilik ditepi laut tu!!” marah Vxirius. Azalina yang kesakitan terus menangis teresak-esak.

“Aku nak rasa sikit je..” desis Azalina kesedihan.

“Kau tak percaya cakap aku yang buah itu beracun?”tanya Vxirius kegeraman. Azalina perlahan-lahan mengangguk.

Dengan keluhan nafas yang kasar Vxirius menangkap seekor haiwan yang kelihatan seperti tikus namun bersayap. Lalu dietik buah itu dan dibelahkan dua sebelum diberi kepada haiwan itu.

Dengan lahapnya haiwan itu memakan buah itu. Namun selepas sahaja gigitan pertama ditelan haiwan itu terus mengelupur dan kemudian terdampar mati. Azalina diam tidak terkata. Tidak sangka apa yang dikatakan Vxirius itu benar.

Kini sepi memenuhi ruang itu. Hanya esakkan kesakitan Azalina memenuhi tempat itu.

“Mari aku ubatkan tangan kau.” Ujar Vxirius seraya menarik tangan Azalina.

Azalina hanya sekadar mengikut apa yang di suruh oleh Vxirius. Buat masa sekarang Azalina langsung tidak rasa takut dengan makhluk yang boleh berubah muka itu.

“Kenapa kau baik dengan aku?”tanya Azalina.

Senyap. Vxirius tekun mengubati luka Azalina, padahal dengan sekali petik sahaja dia mampu menghilangkan luka itu.

“Kenapa kau baik dengan aku?” tanya Azalina sekali lagi. Vxirius terus bangkit.

“Jangan basahkan luka tu. Nanti melarat pula.” Kata Vxirius sebelum menghilangkan diri. ‘Aku sendiri tak tahu kenapa kau begitu penting untuk aku Azalina.


N___N


Hari makin banyak yang berlalu. Sedar tak sedar sudah seminggu Leon dan Azalina terpisah. Leon sudah semakin pulih. Namun dia masih tidak mampu untuk bergerak selincah dahulu.

“Zruxc lambat lagi ke baru aku boleh menjemput Azalina pulang?” tanya Leon yang sudah lama menyepi dari menyoal Zruxc. Merajuk selama seminggu.

“Bergantung kepada kau. Kalau kau cepat pulih, cepatlah kau boleh jemput manusia tu pulang.” Kata Zruxc yang sedang menyalurkan tenaganya kepada Leon.

“Hurm.. dia ada nama la..” rungut Leon.

“Apa?” tanya Zruxc yang kurang jelas.

“Dia ada nama la! Nama dia Azalina bukan manusia!” kata Leon yang kegeraman. Zruxc tertawa mengekeh-ngekeh. Kelakar dengan Leon, benda sekecil itu pun menjadi sesuatu yang besar bagi makhluk penghisap darah ni.

“Okey-okey aku faham.” Zruxc mematikan ketawanya saat Leon merenungnya bagai mahu menelannya hidup-hidup.

“Aku.. aku tak tahu kenapa aku jadi macam ni..” kata Leon tiba-tiba.

“Jadi macam mana?” tanya Zruxc yang sudah kembali fokus dalam memulihkan Leon.

“Risaukan dia..” kata Leon perlahan. Zruxc hanya diam.


‘Kalaulah kau tahu takdir diantara kau dan dia... pasti kau tidak tertanya-tanya..’Zruxc berkata sendiri di dalam hati.

4 comments:

  1. wahhhhhhh cepat update kak asyuuuuuuuu!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  2. wahhhhhh sabaq2 la dik Riz oit!!!

    ReplyDelete
  3. kak asyu hwiting~ update cepat2!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. wokey adeq... i'm in full speed dah over limit ni.. hehehe bwk bersabar key... thank cyunk coz bc story ni *bhs sms kjp*

      Delete

Dah baca Harap KOMEN Boleh bantu Asyu :)