SELAMAT MEMBACA... RAJIN-RAJIN LA TINGGAL KOMEN...

kawan2 sporting..

Google+ Followers

Sunday, 11 November 2012

dia atau dia?? ! 5


BAB 5


'Huhuhu... hari ni aku bebas... yea!' hati Ain sedang melonjak riang. Datin Syahira baru sahaja keluar ke majlis minum petang bersama rakan-rakan persatuannya. Maknanya Datin Syahira tidak akan pulang hinggalah jam 10 malam. Manakala Datuk Hairil oustation ke China. Airil mana lagi kalau bukan keluar bersama kekasih hatinya Amy. Asyraf ? Hm.. tak tahu lah... sejak peristiwa minggu lalu Ain jarang-jarang nampak Asyraf balik ke rumah. Kalau ada pun mereka akan elakkan diri masing-masing. Ain sebenarnya malu nak berhadapan dengan Asyraf kerana dia emosional pulak dihadapan majikannya itu. Selesai sahaja tugasnya, Ain pantas melabuhkan dirinya disofa lembut diruang tamu rumah majikannya. Hari itu, ketika dia mengemas rak dvd dia ternampak cerita Benjamin Button. Dia yang sememangnya hantu cerita inggeris mula memasang cerita itu. 'Berani pulak dia pasang cerita tu ye... bos tak marah ke? Hehehe mestilah tak marah dah tanya kat Datin dah tadi...' nakal pulak fikiran Ain ni.. cerita sudah tamat Ain mula menguap, entah bila dia terlena.

“Assalamualaikum..”Asyraf pantas masuk apabila salamnya tidak disahut. 'Hui... gelapnya rumah, mama lupa bayar bil elektrik ke?' Asyraf pelik dengan keadaan rumahnya. Dia memetik suis lampu, 'huh baru terang.' Apabila dia ke ruang tamu barulah dia perasan ada cahaya, rupanya televisyen tidak dimatikan, cahaya biru saluran AV masih menyala. Asyraf pantas melangkah mahu memadamkan televisyen, sebaik sahaja menoleh dia terkejut. Mana taknya tiba-tiba muncul Ain yang sedang duduk tegak di sofa. Asyraf melambai-lambaikan tangannya dihadapan muka Ain, mana tau dia menipu je tidur ni..

“Hahaha.. you ni kelakar la..” tiba-tiba keluar kata-kata itu dari mulut mungil Ain. Asyraf apalagi terkejut bagai nak rak. Hampir-hampir dia jatuh memeluk Ain mana taknya sedang dia asyik menilik muka Ain tiba-tiba Ain boleh bercakap pulak. Asyraf memandang pelik, tidur ke tak ni? Dia melambai-lambai sekali lagi. Tiada reaksi.

“Jangan la... you ni comel la... hahaha”sekali lagi Ain bercakap dengan mata yang tertutup. 'Huh mengigau rupanya minah ni... aisy.. comel la pulak,hehehe nak kacau dia la..' Asyraf mula mengukir senyuman nakal.

“Hm..hahaha memang i comel, sayang you sayang kat i tak?” tanya Asyraf, dia menanti jawapan Ain. 'Hehehe.. mana la tahu menyahut pulak dia, boleh korek rahsia..' oh... memang nakal la Asyraf ni..

“Hah...mesti la i sayang you... hm.. i love you sayang..”kata-kata Ain itu menyetak tangkai hati Asyraf.
Muka Asyraf mula berubah, kata-kata itu menusuk ke dalam hatinya. Niatnya mula berubah.

“Hm... Kalau you cinta dekat i cuba sebut nama i...” Asyraf mula memancing.

“Ala..you ni nama you sendiri pun tak tahu... nama you Asyraf la...hehehe” sekali lagi kata-kata Ain seakan tamparan ke dalam hatinya. 'Hah betul ke kata-kata yang aku dengar tu.. Asyraf.. Asyraf mana pulak?' Asyraf makin tak keruan. Baru dia nak bertanya lebih lanjut, Ain dah terjaga..

“Eh.. encik Asyraf, dah balik? Nak makan ke?” tanya Ain sebaik sahaja sedar. Padahal dalam hati dah dup dap dup dap, yelah jarak dia dan Asyraf cuma sejengkal sahaja. Rapat sangat-sangat. Ain pantas berdiri dan berlalu ke dapur.

“Eh, Ain awak nak pergi mana tu?” Asyraf sedikit kaget melihat Ain yang masih terhuyung-hayang, mungkin masih mamai. Entah macam mana Ain tersadung kakinya sendiri. Asyraf yang kebetulan ditepi Ain pantas menyambut tubuh kurus Ain itu. Ain terpaku dengan pelukan erat Asyraf itu. Mereka terlalu rapat hingga Ain dapat mendengar hembusan nafas Asyraf. Entah berapa lama mereka begitu Ain pun tidak tahu, dia tersedar apabila Datin Syahira memanggil nama Ain untuk bukakan pintu. Ain pantas menolak tubuh Asyraf dan membuka pintu. Asyraf memegang dadanya, jantungnya berdegup begitu pantas.

“Hah, Asyraf kenapa tercegat pergilah tolong Ain dengan Pak Mail angkat barang-barang tu..” Datin Syahira mula membebel, Asyraf pantas melarikan diri tak sanggup menadah telinga mendengar bebelan ibunya.

Ain berlalu ke dapur sambil menjinjit beg plastik yang penuh dengan barang dapur. Dia menjeling jam, sudah pukul 10.20 malam. ' Patutlah Datin dah balik, dah pukul 10 lebih...”hati Ain berbisik, dia risau kak Ilanya risau pula. Sebaik sahaja siap menyimpan barang yang dibeli itu Ain berlalu ke ruang tamu mahu beritahu Datin Syahira bahawa dia mahu pulang.
“Datin dah lewat ni, nanti kakak angkat saya risau pula. Saya nak minta diri dulu ya Datin..”Ain mula menghulur tangan mahu menyalami wanita yang mungkin sebaya dengan ibunya itu. Datin membalas salaman itu. Dia tterjenguk mengintai luar rumah. Ain pelik dia turut terikut-ikut mengintai entah apa yang patut diintainya pun dia tak tahu.

“Kenapa Datin ada pencuri ke?”tanya Ain yang mula takut-takut, tangannya sudah mula menjalar memeluk lengan Datin Syahira.

“Tak ada la.. Hah, kamu ni balik naik apa?”tanya Datin Syahira sambil mengusap-ngusap belakang Ain. Kesian pulak dia tengok Ain ketakutan.

“Huh... ingatkan apa.. Saya balik naik LRT. Kenapa Datin?”tanya Ain pelik pulak dia, selalunya Datin takde la prihatin sangat. Datin Syahra mula berkerut dahi.

“Habis kamu ke LRT tu naik apa?”tanya Datin Syahira yang ternyata tidak puas hsti lagaknya.

“Saya naik kaki la Datin. Kenapa?”tanya Ain.

“Hish beraninya kamu... tak payah la naik LRT tu. Kamu tidur sini je la malam ni ye?”Datin Syahira mula memujuk Ain. Ain mula gelabah. ' hish.. tak mau la aku. Dah la mamat dua ekor tu tidur sini malam ni... Tak sior aku kalau kena tangkap basah. Hish, simpang mailaikat 44... mulut kenapa la choi sangat ni?'Ain dah mula merapu-rapu fikirannya.

“Hm.. tak pe la Datin, saya kena balik nanti kakak angkat saya tu buat report saya hilang pulak..”Ain menolak secara halus. Datin Syahira mengeluh.

“Ye lah kalau tu kehendak kamu. Tapi kamu kena balik dengan 'driver' ye.. bukan apa aunty risau la dengan keselamatan kamu.”kata-kata Datin Syahira itu sedikit menyentuh hati Ain. 'Rupa-rupanya masih banyak orang yang berhati mulia didunia ni ayah,ibu..' air mata hampir menitis tapi Ain pantas menyeka air matanya. Dia tidak mahu danggap sebagai insan yang lemah walaupun sememangnya dirinya itu ialah seorang wanita yang berhati rapuh.

Ain menunggu dengan sabar diluar pintu pagar. Takut juga dia. Walhal tadi Datin sudah menyuruh dia menunggu didalam. Namun Ain,tahu-tahu sajalah... keras kepala sangat. Tiba-tiba keluar sebuah kereta sport, porshe merah. 'Aik ni bukan kereta Asyraf ke? Kenapa dia berhenti depan aku ni?'. Ain pelik, dia tunggu juga Asyraf pergi tapi tak bergerak-gerak keretanya pengsan ke? Ain mula risau dia melangkah perlahan ke tingkap kereta mewah itu mahu mengintai sama ada Asyraf okey. Sebaik sahaja Ain berdiri ditepi kereta itu, tingkap kereta diturunkan.

“Hah, tak reti-reti ke nak masuk sendiri? Nak aku jugak bukakkan pintu untuk kau ke?”tanya Asyraf memerli Ain. Ain merenung tajam mata Asyraf. ' mana la aku tahu ko yang hantar aku balik. Bengong!' Ain berkata tapi dalam hati sajalah.

“Erk... sorry. Saya tak tahu encik Asyraf yang hantar saya balik. Ingatkan Pak Mail yang hantar saya balik...”kata Ain perlahan.

“Tak payah nak sorry-sorry sangat. Cepat masuk atau kau memang nak tumpang 'benda' yang lalu lalang dekat sini?”tanya Asyraf sahaja mahu menakut-nakutkan Ain. Mata Ain mula merayap memandang kelilingnya. 'alamak gelapnya... 'benda' ap..apa 'benda' yang mamat ni maksudkan?'Ain dengan sekelip mata menyelinap masuk ke dalam kereta mewah itu. Asyraf tersenyum senang. Suka pulak dia usik budak clumsy ni..

“Ahem... hem.. Ain kau tinggal kat mana? Atau kau memang nak tidur dalam kereta ni dengan aku?”tanya Asyraf. Sebenarnya dia tahu dimana Ain tinggal sahaja dia bertanya mahu suasana kekok itu hilang.

“Hm...encik Asyraf belok dekat simpang sana tu ye..”kata Ain perlahan. Sebenarnya dia malu, dia asyik teringatkan peristiwa yang Asyraf memeluk dirinya. Masuk kejadian yang tadi tu, sudah dua kali Asyraf memeluk dirinya diluar sedar.

Suasan kembali kekok. Ain mula terhuyung hayang kepalanya. Mungkin sudah terlena. Asyraf tersenyum. Entah macam mana kepala Ain boleh terlentok dibahunya. Terus tegak duduk Asyraf. Mahu ditolak kesian pula, jadi Asyraf duduk la tegak sampai la tiba dirumah Ain. Dekat sejam jugak Asyraf tunggu Ain terjaga, namun Ain seakan-akan tidur mati. Tak tahan lenguh Asyraf menolak kepala Ain kasar. Ain terus terjaga. Dia kelihatan terpinga-pinga.

“Hm... dah sampai ke? Dah pukul berapa ni?”tanya Ain yang masih mamai. Asyraf mengerling jam di dashboard keretanya.

“Dah pukul 12.”kata Asyraf tenang. Mata Ain sudah terbeliak mendengar jawapan Asyraf.

“Pukul 12?! ha.. mati la saya... dah lambat ni.. terima kadih.. eh terima kasih ye encik Asyraf bye-bye.. eh, assalamualaikum..”kata Ain yang kelam kabut turun dari kereta. Asyraf menunggu Ain masuk ke dalam rumah. Sebaik sahaja Ain menutup pintu rumahnya. Asyarf menghamburkan ketawa. Memang kelakuan Ain tadi mencuit hatinya. Dia memandu pulang secepat mungkin. Nanti mamanya risau pula.
'Ain..Ain.. macam-macam la kamu ni...'

3 comments:

  1. asyraf msti da mule suke kat ain...
    best sgt

    ReplyDelete
    Replies
    1. pandai2... nnt baca la kalau nak tahu bab 7 ontheway....hehehe

      Delete
  2. yeaaahh!! sronoknyaa.. frst tue sy nak aril ngn ain.. but now sy nak asyraf ngn ain.. hehe

    ReplyDelete

Dah baca Harap KOMEN Boleh bantu Asyu :)