SELAMAT MEMBACA... RAJIN-RAJIN LA TINGGAL KOMEN...

kawan2 sporting..

Google+ Followers

Wednesday, 30 January 2013

jika itu takdir kita 1


JIKA ITU TAKDIR KITA


“Abang... antikan ite dah besarkan, ite nak awin acam citre artun tu...”ujar anak kecil berusia 4 tahun itu bersungguh-sungguh walaupun pelat.

“Hm... mesti nanti awak lawakan...”kata budak lelaki yang baru berusia 7 tahun itu. Dia ikut teruja membayangkan anak kecil itu berpakaian pengantin ala-ala princess.

“Hm..ite emang antik. Antikan, abang jadi ite punye pengantin lelaki tau.. abang encem...”kata anak kecil itu, lalu dihulur jari kelingkingnya. Tanpa ragu-ragu jari budak lelaki itu berpaut rapat dengan jadi anak kecil itu. Senyuman diukir.

Janji!!!”

Janji sudah dimenterai. Mungkin satu hari takdir akan menyatukan meraka, tanpa disedari....


**************


Nur Humaira termenung dipangkin rumahnya. Sudah hampir tiga jam dia menanti bapanya pulang dari memancing. Dari duduk memeluk lutut, dia sudah berbaring. Mahu mengajak abang dan kakaknya main memang tidaklah. Abang dan kakaknya kalau sudah asyik dengan kerja sekolah, KFC depan mata pun mereka tak heren. Kerja sekolahnya sudah lama siap, sebab itu dia seorang sahaja yang termangu-mangu dipangkin rumah mereka. Kalau Humaira ikut ayahnya pasti tidak sebosan ini. Tapi tadi ayahnya membawa basikal tua, sebab itulah dia tidak ikut ayahnya. Kalau orang lain tunggang basikal, mungkin dia kena sorong basikal tua ayahnya. Huh, tak sanggup! Gadis sunti yang baru berusia tiga belas tahun itu berguling-guling dipangkin. Memang nampak kebosanan yang sedang melanda gadis itu.

“Assalamualaikum!”kedengaran suara lelaki dipagar rumah mereka. Humaira masih bermalas-malas dipangkin itu. Malas mahu menjawab salam. Biarlah ibunya yang sedang memasak menyahut salam itu.

“Assalamualaikum!!!”semakin lantang suara yang memberi salam itu. Macam marah sahaja bunyinya. Dengan malas Humaira menyahut salam lelaki itu.

“Waalaikumsalam! Masuk jelah sendiri, pintu tu tak kunci!”jerit Humaira yang masih berbaring. Uish! Beraninya Humaira ni, kalau dibuatnya penculik ke, perompak ke? Tak ke bahaya! Kedengaran kuakkan pagar rumahnya. Kuat pulak tu, entah berapa tahun usia pagar tu? Yang jelas pagar tu dah tua, dah penuh dengan karat. Eh, cerita pasal pagar pulak...

“Oit,hantu makan budak!”sergah lelaki itu.

“MAK!!!”jerit Humaira. Dari berbaring terus berdiri dia. Gaya Humaira macam nak maraton je. Dah bersedia nak lari. Tapi apabila dia mendengar suara orang ketawa terus dia berpaling melihat siapa gerangan orang yang terlebih berani kacau dia. Oh, patutlah, mamat tak cukup akai!

“Kau nak apa tiga suku?”tanya Humaira kasar. Lelaki yang bernama Uzair itu tersengih-sengih.

“Abang kau ada tak?”tanya Uzair serius. 'Ish, mamat ni buat aku gabra je. Sekejap macam tak betul sekejap macam betul. Gerun aku.'Humaira menjauhi Uzair. Takut juga dia dengan mamat tiga suku itu.

“Hm.. Ada tunggu kejap.”Humaira berlari masuk ke dalam rumah. Kasut memang dia tidak pakai dari tadi. Lupa la katakan. Terpaksa la dia berlari kaki ayam ke rumahnya, lagipun bukannya jauh sangat. Uzair memandang Umaira sehingga hilang kelibat budak itu. Kepala digeleng-gelengkan, macam-macam la Humaira ni.

“Angah! Kawan kau datang!”ujar Humaira selamba. Dia menghempaskan dirinya ke sofa yang empuk. Ah, nikmatnya!

“Kawan? Kawan, angah yang mana?”tanya Hafiz acuh tak acuh. Mata masih tidak lepas dari soalan ekonomi. Sejak dia memasuki tingkatan empat memang dia tidak selapang dulu. Banyak benar latihan yang diberikan gurunya.

“Siapa lagi, kalau bukan si tiga suku tu!”ujar Umaira dengan mata tertutup. Mengantuk la pulak.

“Hish, adik ni! Kenapa panggil kawan angah macam tu? Kan nama dia Uzair..”ujar Hafiz sedikit geram. Buku latihan ekonomi ditutup. 'Petang nantilah sambung..' Hafiz sudah bangun menuju ke pintu rumahnya. Uzair baharu sahaja pindah ke kawasan itu setahun yang lepas, namun mereka terus rapat sebaik sahaja berkenalan.

“Lantaklah nama dia apa pun. Adik tak suka dia! Mental, mereng semua ada dekat dia!”ujar Humaira dengan suara yang perlahan namun masih boleh didengari oleh Hafiz dan kakak mereka yang baru muncul dari dapur.

“Adik jangan tak suka sangat, nanti mana tahu kalau-kalau dia jadi suami adik.”nasihat Azawati, dalam nasihat terselit usikan. Hafiz dan Azawati berpandangan pelik apabila adik mereka tidak melenting. Azawati mengintai wajah adik mereka yang menerap diatas sofa.

“Dia dah tidur..hehehe”Azawati tergelak kecil melihat air liur basi yang mengalir dicelah bibir Humaira. Hafiz mengeleng kepalanya. Dia melangkah ke bawah. Lama pulak si Uzair tunggu dia. Lama sangat melayan adik kesayangannya.

“Oit, menungkan sapa tu?”Hafiz menepuk bahu Uzair perlahan. Terkejut Uzair yang asyik mengelamun itu.

“Adik kau, eh!”latah Uzair. Tersipu-sipu dia didepan Hafiz. Hafiz sudah gelak mengekek. Sejak dulu lagi dia tahu kawannya itu meminati adiknya yang brutal.

“Tak habis-habis rupanya perasaan kau dekat dia..”ujar Hafiz yang mulai tenang.

“Mana nak habis. Dah adik kau tu comel sangat!”ujar Uzair miang. Hafiz menumbuk bahu kawannya perlahan.

“Jangan nak gatal ye, bro. Tu adik aku. Faham?”ujar Hafiz serius. Uzair terangguk-angguk faham.

“Haih, Uzair aku rasa kau putus asa jelah dengan adik aku tu...”ujar Hafiz. Kasihan pulak dia tengok kawannya seorang ini. Dah macam gila bayang!

“Tak boleh! Selagi adik kamu tak jadi milik orang lain selagi itu aku akan cintakan dia..”ujar Uzair bersemangat. Hafiz tersenyum.

“Aku faham...”ujar Hafiz. Mereka kembali bersembang sambil bergurau. Sesekali kedengaran ketawa kuat dari mereka.

“HOI, DIAMLAH! ADIK NAK TIDUR!!!”jerit Humaira dari rumah mereka. Hafiz dan Uzair berpandangan. Mulut ditekup takut ketawa kedengaran. Humaira tu bukan boleh buat main. Karang habis mereka kena rembat satu kampung. Kan susah tu!



*_____*





“Assalamualaikum!”ujar Uzair didepan kelas tingkatan 1 Amanah. Kedengaran salamnya disahut 25 orang pelajar kelas itu.

“Kenapa abang?”tanya Azrul selaku ketua kelas.

“Hm.. abang tolong cikgu jaga kelas korang. Dah-dah buat kerja masing-masing.”Ujar Uzair sambil tersenyum manis. Beberapa orang murid perempuan mula meroyan melihat kemanisan senyuman hotstuff sekolah mereka. Tapi ada juga yang kurang senang dengan kehadiran pengawas handsome itu, termasuklah si Humaira. Dari tadi Humaira asyik menjeling tajam ke arah lelaki perasan handsome tu, menyampah tau... Tangan Humaira pantas melakar gambar-gambar kartun yang melucukan. Dia bayangkan Uzair si mamat tiga suku kena marah dengan dia depan kawan-kawannya. Huhuhu...Bestnya kalau jadi macam tu.

“Hah, pendek apa yang kau gelakkan tu?”tanya Faiz kawan baik Humaira. Kawan si Humaira ni memang lembut sikit, sepadan la dengan Humaira yang terlebih brutal ni.

“Amboi! Sesedap rasa kau panggil aku pendek? Tak sedar diri betul la sotong ni!”Balas Humayra kasar. Faiz buat muka selamba dah terbiasa dengan cara Humaira yang kasar tak bertempat.

“Ala sotong pun sedap apa?”Faiz sudah menyambar kertas yang diconteng Humaira sebentar tadi. Terus ketawa Faiz melihat lukisan itu. Humaira yang tadinya muncung turut ketawa melihat kesungguhan Faiz ketawa. Ketawa Faiz ni memang virus. Sesiapa yang tengok dia gelak mesti nak gelak sama.

Uzair yang tadinya menolong Azrul menyelesaikan masalah matematik terhenti kerjanya. Mata terpaku di Humaira yang asyik ketawa. Indah sungguh panorama itu. Tapi hilang indahnya apabila Uzair melihat seorang budak lelaki turut ketawa bersama Humaira. Uzair melangkah menghampiri pasangan itu.

“Wah, bestnya ketawa! Ada apa-apa yang menarik ke?”Tanya Uzair dengan suara yang sengaja diceriakan. Humaira sudah berhenti ketawa. Tangannya sibuk cuba mengapai kertas yang berada ditangan Faiz. Faiz makin galak mengusik Humaira yang sebijik macam kera. Tangan tergawang-gawang hahaha memang macam kera.

Uzair pantas menarik kertas itu dari tangan Faiz yang masih seronok mengenakan pujaan hatinya, cemburulah tu, tengok diaorang macam tu. Kertas yang sudah terkerunyuk itu dilihat. Hampir terkeluar biji matanya melihat lukisan itu. Cantik memang cantik tapi.... Humaira memang tak suka dengan dia ke? Uzair buat muka sedih. Matanya dah macam Pussy In The Boot. Bulat dan berair. Faiz yang melihat gelagat seniornya makin seronok ketawa.

“Sampainya hati...”lirih saja suara si Uzair ni. Umaira dah serba-salah. 'Aik, emo la pulak mamat tiga suku ni, selalunya okey jer.. Ala jangan la leleh pulak..'ujar Humaira dalam hati apabila mata Uzair sudah bergenang.

“Haah, tak tahu Humaira buat abang hensem!”jerit Faiz diikuti satu kelas. 'Hampeh, betullah budak kelas aku ni!'muka Humaira merah menahan geram.'Yang si Uzair ni pun sama, mengada betullah!' Humaira menarik nafas dalam. Humaira pantas bangun dan menarik hujung baju Uzair yang masih tersendu-sendu. Humaira menarik Uzair hingga ke bilik seni.

“Tiga suku kot ye pun akai hang tak cukup jangan la pedajai aku. Hang ni memang loqlaq la..”leter Humaira dalam bahasa utaranya. Entah betul ke tidak, Humaira ni orang Perak so dia hentam sajalah.

“Huhuhu sampai hati Nur buat abang macam ni..”ujar Uzair masih bersedih. Humaira menepuk dahi.

“Ya Allah, Tiga suku, jangan la menangis! Kau ni dah besar panjang mengalahkan galah. Cuba mature sikit. Ala tolong la berhenti menangis!!!”Humaira sudah panik. Makin lama makin kuat pulak tangisan si mereng ni. Tak tahu malu betul la lelaki ni, umur aja 16 tahun tapi perangai mengalahkan budak umur 6 tahun.

“Tolong la diam! Kau nak apa cakap saja asalkan kau diam!”ujar Humaira sedikit kuat. Tersentak Uzair. Dia merenung wajah Humaira mencari kebenaran kata-kata gadis itu.

“Isk..isk.. Aku nak kau panggil aku abang!”ujar Uzair seakan menguman kepada dirinya.

“Abang?”tanya Humaira tidak percaya.

“Kenapa kau tak nak panggil ke? Huawa...”Uzair mahu menangis lagi. Melihat anggukkan Umaira terus Uzair berhenti menangis.

“Panggillah..”suruh Uzair tidak sabar.

“Hm.. A..abang”ujar Humaira kekok. Peliklah mana pernah dia panggil lelaki abang. Abangnya sendiri dia panggil angah.

Uzair tersenyum manis. Gembira rasanya, tak sia-sia dia keluarkan air mata. Lantaklah lepas ni orang nak label dia lelaki cengeng yang penting Humaira kesayangannya memangil dia abang Ikutkan tadi dia nak suruh Humaira kahwin dengan dia tapi takut pulak kena hempuk dengan kasut jenama Starq saiz 6. karang tak pasal-pasal mukanya ada cop terhormat.

“Okeylah, abang kena pergi dulu ye, Adik Nur yang manis.”ujar Uzair sambil berlari anak.

“Abanglah sangat!!”jerit Humaira perlahan. Dia berlalu sambil menghentak-hentak kaki tanda dia tidak puas hati dengan Uzair. Kesian lantai tu, nasib baik la simen berkualiti tinggi kalau yang cikai punya memang berlubanglah jawabnya.



*_____*

“Hei, Uzair sudah-sudah la tu termenungnya. Cikgu Ismail dah keluar kau boleh lagi mengelamun. Ni mesti satu hapa yang cikgu tu ajar tak masuk otakkan?”Latif sudah mengeleng kepala melihat telatah kawannya itu. Hafiz awal-awal lagi sudah surender. Katanya lebih baik aku risaukan buku dari risaukan mamat yang tak makan nasihat ni!! kejam betul statement abang si Humaira ni.

“Hehehehe makin lama makin aku makin jatuh hati dengan budak brutal tu..”ujar Uzair tanpa sedar. Mata Latif sudah terbuntang, 'Biar betik kawan aku ni?' Ketawa Latif kuat berkumandang. Uzair terjaga dari lamunan yang tidak ke mana. Terus tangan dibawa ke belakang Latif. Ditepuk-tepuk perlahan.

“Wei, apahal ko ni..”Latif menepis tangan Uzair yang galak menepuk dan mengusap belakangnya. Dah macam gay.. Aish, nauzubillah!!! Latif ni straight okey! Uzair yang mereng sikit hari ni.

“Dah kau macam tersampuk hantu, aku pun bacalah apa yang patut.”Ujar Uzair lurus. Ish..ish.. suci je muka dia ni.. Tak jadi Latif nak marah lagi nak gelak adalah.

“Korang dah-dah la tu, kacaulah.. Aku nak belajar pun tak senang...”ujar Hafiz merungut. Tapi dia pun ikut ketawa. Tak serius langsung, okey! Uzair yang masih mamai-mamai tak cukup bumi nak pijak ni pun ketawa sama walaupun tak tahu apa yang dia gelakkan.



*_____*



Sedar tak sedar sudah dua tahun berlalu, Humaira masih dengan sikap endah tak endah. Kelakuan Humaira membuatkan dia resah. Sejak dia meluahkan perasaan sebulan lalu, terus hubungan yang mulai rapat itu menjadi rengang serengangnya. Meyesal pun ada, tapi dia tetap lega dapat meluahkan perasaannya kepada Humaira. Dia pun akan berangkat ke Johor untuk melanjutkan pelajaran. Jauh juga jarak mereka terpisah. Perak dengan Johorkan jauh tu. Tanpa sedar Uzair mengeluh.

“Haih, kau ni asal datang rumah aku je mesti mengeluh. Kenapa Uzair?”tanya Hafiz prihatin. Dia dan Uzair sama-sama dapat melanjutkan pelajaran ke UITM Johor. Kawan-kawan lain masing-masing membawa haluan sendiri. Cuma mereka berdua sahaja yang masih kekal, yang lain dah bertabur entah ke mana.

“Tak ada apalah..”ujar Uzair sedikit sungul.

“Ni mesti pasal Humairakan?”tekaan Hafiz itu menyusup ke dalam hati Uzair yang sedang diamuk rindu walaupun berdekatan.

“Betul la ni...”ketawa Hafiz mula menyelubungi kawasan rumahnya. Lucu melihat raut wajah macho Uzair bertukar warna merah.

“Hm.. Aku..aku takut kalau dia jatuh cinta dengan orang lain..”ujar Uzair masih berduka. Makin galak Hafiz mengetawakan diri Uzair itu.

“Itulah aku dah cakap dulu, jangan menaruh harapan sangat dekat adik aku yang brutal tu..”Kata Hafiz, geram juga dengan sahabatnya yang tak makan saman itu.

“Aku.. aku resah la macam ni..”kata Uzair itu mengundang keluhan dari mulut Hafiz.

“Macam ni la, kau dah cakap dekat dia kau cintakan diakan?”tanya Hafiz serius. Susahnya kalau berkawan dengan orang mabuk cinta ni. Uzair mengangguk.

“Kita nak pergi belajar dah. So, kau ingat macam ni ajalah. Kalau dah jodoh tak ke mana..”ujar Hafiz serius. Uzair memikirkan kata-kata kawan baikya itu. Benar kalau memang Humaira itu jodohnya lari ke mana pun pasti mereka akan bersama akhirnya. Uzair mengangguk tanpa sedar.

“Okey kalau macam tu jom shopping!!!”Semangat betul Hafiz kalau bab-bab shopping ni. Kalah perempuan. Uzair ketawa kecil melihat keletah kawannya itu. Hafiz memang suka shopping kadangkadang sampai terlupa dekat kawan-kawan kalau dapat bershopping.

Humaira yang asyik mengintai mencebik. Menyampah dia dengan Uzair. Tak ada maknanya dia akan suka dengan mamat mereng itu. Dahlah suka menyakitkan hati orang! Tapi dia dah nak pergi....



*_____*



“Huhuhuhu... Isk..isk..”hanya tangisan sahaja kedengaran dari Nur Humaira. Hanya itu yang mampu keluar dari mulut Humaira. Faiz yang dari tadi setia menunggu hanya mampu mengeleng.

“Nyah! Dah-dah la nangisnye... Penat telinga aku dengar budak brutal ni menangis..”ujar Faiz cuba menceriakan suasana yang suram. Terkejut juga dia dengan perubahan mood Humaira. Pagi tadi elok sahaja gadis itu bergurau, bergelak ketawa bagai. Tup-tup dah petang ni, muncul depan pagar rumah dia menangis-nangis. Nasib baiklah mak ayah dia keluar ke rumah kakak sulungnya. Kalau tak dia yang mampus kena soal siasat kenapa anak orang ni menangis macam orang mati suami.

“Di..Dia dah pergi...huhuhuhu”Makin kuat pulak tangisan Humaira. Faiz dah gelabah.

“Siapa dah pergi? Innalilla...”

“Wei, dia pergi merantau aje... belum mati lagi la!!!”ujar Humaira marah. Faiz dah tersengih-sengih, manalah dia tahu orang tu masih hidup.

“Oh...Hidup lagi.. Kenapa kau menangis bagai nak rak ni?”tanya Faiz lagi. Keliru pulak dengan Humaira ni menangis macam perempuan mati suami.

“Aku.. banyak sakitkan hati dia...”Ujar Humaira masih menangis. Faiz tarik sengih dah tahu sangat dah siapa yang Humaira maksudkan.

“Tu la... Masa dia gilakan kau, kau jual mahal sekarang kau rasakanlah!”Ejek Faiz seakan cemburu. Humaira sudah berhenti menangis. Ditenung tajam wajah Faiz.'Haih, bikin panas saja orang ni!' Humaira cuba menyabarkan hatinya.

“Ada aku kata aku suka dia ke?”tanya Humaira serius. Gerun pula Faiz melihat riak wajah Humaira ketika ini. Faiz hanya mampu mengeleng. 'Humaira ni tengah bulan mengambang ke?' fikiran Faiz mula melalut.

“Hah, tahu pun tak adekan.. Aku just sedih sebab layan dia dengan buruk bukannya apa.”Ujar Humaira yang sudah mula bermain dengan Kiki, kucing gebu milik Faiz.

“Huh...”tanpa sedar si sotong melepaskan keluhan lega.

“Kau ada cakap apa-apa ke?”Tanya Humaira yang asyik bermain dengan Kiki. Ralit sungguh gadis 15 tahun itu dengan kucingnya. Faiz sudah gelabah.

“Eh, mana ada kau salah dengar kot..”kata Faiz cuba menutup gugupnya. 'Matilah aku kalau si brutal ni tahu yang aku suka dia...'Faiz mengeluh lagi. Kan bagus kalau hati Humaira terbuka untuknya... 'Aku akan terus menunggu kau Nur Humaira... Sehingga hujung nyawaku..'Faiz hanya mampu tersenyum pahit apabila Humaira memandangnya.


#bersambung... hehehehe ni bukan e-novel tau.. tapi e-cerpan dalam dua atau tiga entri je... hahahaha okey Anjel paling lewat sabtu asyu masukkan JANJI!!! apa pun korang enjoy la entri ni!!!! sila la komen2 hahaha k la bye2 sayang semua! muah!

3 comments:

  1. wah kak asyu..... sekali 2 orang suka kat dia...?
    isy isy isy
    dahsyatnya
    best best best

    ReplyDelete
    Replies
    1. siti brutal2 pun ada org suka hahaha
      tunggu kisah diorang ni ada lagi hehehe tak tau la dia dgn sapa huhuhu

      Delete

Dah baca Harap KOMEN Boleh bantu Asyu :)