SELAMAT MEMBACA... RAJIN-RAJIN LA TINGGAL KOMEN...

kawan2 sporting..

Google+ Followers

Saturday, 1 December 2012

dia tau dia?? ! 12 End


BAB 12


“Mak Usu....! rindunya dekat mak su..”kata Ain seraya memeluk erat tubuh ibu saudaranya. Puan Diba mencium dahi Ain. Sudah hampir lima tahun mereka tidak berjumpa. Ash hanya memerhati. Dia mula memuncungkan bibirnya, yelah asyik dilupakan je...

“Hah, ni kenapa muncung je anak sedara mak usu yang paling kacak ni...?”kata Puan Diba, sahaja dia tanya bukannya dia tak faham dengan anak-anak saudaaranya ini.

“Yelah, siapalah kita ni... Tak layak nak dipeluk dicium...”sengaja Ash berkata dengan suara yang lirih. Mak Usunya sudah ketawa. Yang si Ain ni tak habis-habis dengan blurrnya.

“Yelah meh sini mak su cium ye..”kata Puan Diba sambil mendepangkan tangannya. Pantas Ash memeluk ibu saudaranya, satu-satunya tempat mereka menumpang kasih. Ain yang mula faham ketawa kuat.

“Dah-dah jom masuk.”ajak Puan Diba sambil mearik tangan Ain. Ash sudah berlalu mengambil beg-beg pakaiannya dan Ain.


************************************


Sudah malam barulah Ain mahu mandi. Mana taknya petang tadi sebaik sahaja sampai terus dia tidur. Ketika Ain mahu mengeluarkan barang baru dia teringat tentang surat Asyraf. Dia mula membuka surat itu.


Salam sayang,

Mesti awak tengah marah sekarang ni..hehehehe.. sorry. Assalammualaikum Ain, saya menulis surat ini kerana ingin memberitahu tentang perasaan saya yang sebenarnya. Mungkin awak pelik beberapa hari ni, saya seakan-akan berubahkan. Ini semua atas jasa awak.

Syukur kepada Allah swt kerana membukakan hati saya untuk berubah. Jika tidak pastinya saya akan terus-menerus menyakiti hati kedua-dua wanita yang paling saya sayang... Hah mesti awak dah cuak, wanita pertama ialah mama kesayangan saya Datin Syahira. Wanita kedua dalam hati saya ialah awak, Ain Maisarah.

Sungguh saya mencintai awak. Mencintai awak seadanya. Mencintai awak ketika awak susah. Mencintai awak ketika awak sakit. Mencintai awak ketika awak muncung,mencintai awak ketika awak marah, mencintai awak ketika awak gembira, mencintai awak ketika awak blur.. hahaha mesti awak geram.. dan semestinya mencintai awak kerana Allah swt. Sesungguhnya tanpa izin-Nya rasa cinta ini tidak akan hadir....

Ain saya ingin menghalalkan hubugan kita. Mahukah awak menjadi isteri saya?

Yang mecintaimu seadanya,
ASYRAF
23/3/XXXX


Ain melipat kembali surat itu. Dia menyimpan ke dalam beg. Ada suatu perasaan aneh menular di dalam hatinya saat dia membaca surat itu. Rasa senang, hangat memenuhi segenap penjuru hatinya.
Berdebar-debar saat terpandang ayat-ayat dalm surat itu. Itukah rasa cinta? Ain tidak tahu. Dan tarikh itu, tarikh itu sudah lama, maknanya Asyraf menaruh hati kepadanya sudah lama? Daripada dia buang masa dan menyebabkan sakit kepalanya menyerang. Baik dia turun boleh juga dia tolong apa yang patut dan sebelum Ash dan Mak Usunya mencari dia.


************************************************


Airil mengeluh. Tak sangka Ain akan menolak lamarannya. Sehingga memulangkan rantainya. Teringat dia peristiwa itu.

“Airil, akak aku mintak maaf. Dia tolak lamaran kau. Asyraf tu biarkan dulu jangan bagitahu dia. Sebab kakak aku tak fikirkan lagi. Cukup sebulan akak aku bagi tahu.”kata Ash sambil menghulurkan rantai yang Airil hadiahkan kepada Ain.

“Hm.. tak apalah, semoga abang aku diterima Ain....”kata Airil ikhlas.

“Oh ya, nanti kita orang tak ada dekat sini. Kami balik kampung. Ni alamat kita orang. Kalau ada hal penting senang sikit...”kata Ash sambil mengenyitkan mata. Airil tersengih.

“Hah, fikir apa tu?”sergah Asyraf. Melompat Airil. Asyraf sudah mengekek suka benar berjaya mengejutkan adiknya itu.

“Hish, abang ni sengaja je tau tak...”kata Airil sambil menampar perlahan lengan abangnya.

“Hahahaha sapa suruh kau mengelamun... kau dah dapat jawapan dari Ain ke?”tanya Asyraf serius. Dia memandang wajah Airil. Serba-salah Airil dibuatnya. Tidak sanggup menipu abangnya, Airil mengangguk.

“Dia kata apa? Pasal aku?”tanya Asyraf tidak sabar. Airil mengeluh.

“Dia tolak lamaran aku. Kau aku tak tahu..”kata Airil lancar. Asyraf mengeluh. Dia memeluk tubuh. Runsing dengan jawapan Airil. Bagaimana kalau Ain tolak dia..? Airil tinggalkan Asyraf yang nampak runsing. Mungkin Asyraf perlukan ruang untuk berfikir.

***************************************


“Apa? Mak Su kenapa mak su setuju?”tanya Ain. Kesal pulak dia balik.

“Apanya, mak su ingat kamu single lagi.. kenapa kamu ada teman lelaki dah ke?”tanya Puan Diba. Ash sudah menyiku kakaknya. Memberi isyarat supaya memberitahu mengenai dua lelaki itu.

“Ha...hm.. Tak.. tak ada..”jawab Ain tergagap-gagap. Puan Diba tersenyum.

“Kalau macam tu, Ain jumpa la dia dulu ye.. lusa mereka datang.Terus bertunang.”kata Puan Diba riang. Ain sekadar mengangguk. Tidak sanggup pula menyakiti hati ibu saudaranya. Ash sudah mengeleng-geleng, kesal melihat kakaknya yang terlalu mementingkan orang lain hingga kebahagian sendiri hampir tergadai.

Ash segera melarikan diri ke bilik. Dia menghantar mesej kepada Airil.

'Airil bagitahu abang kamu lusa ada orang datang meminang kakak aku.'

Airil yang mendapat mesej itu segera memberitahu Asyraf. Asyraf sudah mengelabah. Datin Syahira yang kebetulan pergi ke taman mininya terdengar perbualan dua anak terunanya.

“Abang kau kena cepat. Kalau tak melepas la kau..”kata Airil. Asyraf sudah ke hulur ke hilir. Dah macam tengah berkawad pula.

“Hm.. tu la, jom kita suruh mama pinangkan dia...”kata Asyraf.

“Macam mana ni, kalau mama tak setuju macam mana?”tanya Airil kembali. Datin Syahira berdehem.

“Hah, sapa yang kamu nak mama pinangkan?”tanya Datin Syahira.
“Ain!”jawab Airil dan Asyraf serentak. Terkejut dengan kemunculan ibunya.

“Oh, ingatkan siapa.. boleh saja mama memang berkenan dengan Ain tu. Bila nak mama pinangkan dia?”tanya Datin Syahira teruja. Asyraf sudah tersenyum.

“Lusa!!”jawab mereka serentak. Datin Syahira terkejut. Namun kemudian dia tersenyum senang. Dia mengangguk. Anggukkannya menyundang senyuman di wajah anak-anaknya.


*********************************



Hari yang ditunggu-tunggu tiba. Ain menunggu dengan sabar didalam bilik. Dia akan terus bertunang. Sebentar tadi kedengaran bunyi kenderaan adalah dalam dua atau tiga buah. Dia memasang telinga. Ira yang datang secara eklusif untuk bakal kakak iparnya itu ketawa. Geli hati dengan kelakuan Ain. Ain meletakkan jari telunjuk dibibrnya menyuruh Ira diam. Kedengaran derapan kaki ke biliknya. Ain segera melompat ke atas katil.

Ain menundukkan kepalanya. Takut untuk melihat bakal ibu mertuanya. Segan pun ada. Jari manisnya dihulurkan.Bakal ibu mertuanya menyarungkan cincin ke jarinya itu. Ain menyalami tangan wanita itu. 'Aik, macam biasa tengok je tangan ni...' bisik hati Ain. Ain segera mengangkat wajahnya. Datin Syahira?! Ain terkedu. Dia memandang Ash dan Mak Usunya. Meminta jawapan. Datin Syahira sudah ketawa.

“Betul la, mama yang pinang Ain..”kata Datin Syahira dengan sisa tawanya. Muka Ain sudah merona merah. Malu.

“Eh, kejap... Siapa sebenarnya bakal suami Ain?”tanya Ain. Terus Asyraf muncul disebalik pintu. Ain sudah tersenyum. Memang dia sudah jatuh cinta dengan Asyraf tapi dia tidak mampu mengakuinya.

***********************************


Dua tahun telah berlalu...

“Sayang.. buat apa termenung tepi balkoni ni?”tanya suami Ain mesra. Tubuh Ain yang kesejukkan dipeluk mesra.

“Teringat kisah lama.”kata Ain. Dia pusing menghadap suami tercintanya, Asyraf.

“Teringatkan abang la tu. Mesti Ain sukakan abang pinang Ain masa tu.”kata Asyraf dengan riak bangga.

“Haah, memang Ain suka sangat-sangat.”Ain mencuit hidung suaminya.

“Jom masuk, Laili dah menangis tu.”Asyraf mengheret tangan isterinya. Anak mereka menangis teresak-esak, mungkin lapar. Siapa sangka Asyraf dan Ain kini bahagia. Mempunyai sebuah keluarga kecil yang sangat bahagia. Mungkin masalah dan badai boleh melanda tetapi dengan kasih sayang dan cinta mereka pasti boleh mengharunginya.






Tamat..............




3 comments:

  1. what a nice story.. hikss

    tapi kena study bab 'di' tau.

    ReplyDelete
  2. Ending dye simple sngt..konflik pun yg biase2 je..btw teruskan berusaha ok..

    ReplyDelete
  3. simple sgtttt. tak memenuhi piawai. hehehe

    ReplyDelete

Dah baca Harap KOMEN Boleh bantu Asyu :)